Close reading, werken aan dieper tekstbegrip

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor .
  • Ruim aanbod
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang

Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het moeilijk vinden. En niet alleen leerlingen, ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve en toch ook boeiende les te geven.

Er zijn nieuwe inzichten die laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kan worden door gebruik te maken van voor kinderen interessante, en toch ook complexe prentenboeken en teksten. Die kunnen door jouzelf uitgezocht worden, bijvoorbeeld door ze te koppelen aan een thema of project in de groep, maar kunnen ook uit een methode komen. De Close Reading-aanpak geeft je mogelijkheden om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.

Het gaat bij Close Reading om:

  • werken met een prentenboek of tekst die leerlingen uitdaagt tot nadenken
  • het herhaald lezen van een prentenboek of tekst, verdeeld over verschillende lessen
  • het stellen van tekstgerichte vragen die leerlingen stimuleren om dieper in een tekst of prentenboek te duiken
  • leerlingen veel met elkaar laten praten, discussiëren en schrijven over de tekst

In deze cursus krijg je achtergrondinformatie over wat Close Reading is en hoe de aanpak in elkaar zit. Er worden twee voorbeelden gegeven van een lessenserie: één met een prentenboek (onderbouw) en één met een tekst voor de midden- en bovenbouw. Je kunt zelf kiezen of je de gehele cursus doorloopt, of alleen dat deel dat voor jouw groepen relevant is. De voorbeelden worden ondersteund met video's. De cursus wordt afgesloten met mogelijkheden en tips om Close Reading in te voeren in jouw groep en school.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de uitgangspunten van Close Reading meenemen in je lessen
  • in je lessen Close Reading in de verschillende sessies de juiste tekstgerichte vragen stellen
  • zelf een lessenserie vormgeven op basis van de voorbeelden die je hebt gekregen aan de hand van een prentenboek en/of een tekst
  • aangeven wat Close Reading voor je groep en je school kan betekenen bij de invulling van je begrijpend luister- en leesonderwijs

Auteur

  • dr. Dortie Mijs

    Dortie Mijs werkt als senior-adviseur taal/lezen en effectieve schoolverbetering bij Expertis Onderwijsadviseurs. Zij begeleidt basisscholen bij het versterking van hun taal- leesonderwijs, onder andere bij de invoering van Close Reading. Dortie is medeauteur van het boek over Close Reading.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor .
  • Ruim aanbod
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang