Klachten en claims: voorkomen en oplossen
Stap nu in
- Ruim 55 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Keuze uit meerdere pakketten
Voorkomen van klachten: regeren is vooruitzien.
Vrijwel iedere (kandidaat-)notaris krijgt ermee te maken: een klacht of claim van een cliënt of derde. In de praktijk is dat voor de betrokkene enorm belastend. Het kost niet alleen veel tijd, maar levert ook de nodige stress op. Nog los van de vraag of de klacht of claim terecht is ingesteld. Voorkomen is dus vaak beter dan genezen. Tijdens deze cursus wordt door mr. P.H. (Peter) Kramer ingegaan op de vraag hoe claims en klachten het beste kunnen worden voorkomen. Hoe bewaakt u als notaris uw positie voor, tijdens en na de notariële dienstverlening? Welke opstelling is effectief om escalatie te voorkomen? Hoe verhoudt zich dat tot de verplichtingen uit hoofde van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering?
Maar, niet iedere klacht of claim kan helaas worden voorkomen of afgehouden. Daarom wordt in deze cursus ook ingegaan op de situatie waarin de klacht of claim toch wordt doorgezet. Hoe ziet de tuchtprocedure er dan uit? Welke opstelling is daarin effectief? Wat kan de uitkomst daarvan zijn? Hoe verhoudt de uitkomst van de tuchtprocedure zich tot de (eventuele) civiele procedure?
Deze cursus is ontwikkeld in augustus 2023.
Preview
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus:
- kunt u de juiste stappen zetten om klachten en claims zoveel mogelijk te voorkomen
- bent u in staat om uw positie voor, tijdens en na de notariële dienstverlening te bewaken
- weet u wat u na ontvangst van een klacht of claim wel en niet kan zeggen
- bent u voorbereid op de tucht- en civiele procedure die mogelijk gevoerd moet worden
Stap nu in
- Ruim 55 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Keuze uit meerdere pakketten