promo beeld

Bovenop je vakgebied

/sites/default/files/styles/promo_xlg_h300/public/promo/43180959-instapage2_1.jpg?h=da363170&itok=qK93HupQ
Staat u al te trappelen om te gaan fietsen?
Nieuws

Staat u al te trappelen om te gaan fietsen?

De Tesla-tax zou ons straatbeeld weleens kunnen veranderen: minder Tesla’s en meer goedkopere elektrische auto’s die de weg sieren. Wellicht gaat nu ook ons oer-Hollandse fietsenstraatbeeld veranderen door een nieuwe fiscale regeling. Misschien gaat er bij u al een fietsbelletje rinkelen.

De fiscale fietsregeling

Met Prinsjesdag werd officieel bekend dat vanaf 1 januari 2020 het privévoordeel van de fiets van de zaak middels een forfait wordt vastgesteld. Daar waar werkgevers met de oudere ingewikkeldere regeling vaak nog vreesden voor een naheffing en werknemers precies moesten bijhouden welke kilometers zakelijk en welke privé waren, kan er nu gewoon worden uitgegaan van een bijtelling van 7%. Dat is lekker simpel, maar ook erg goedkoop en aantrekkelijk als je bijvoorbeeld gaat rekenen wat de nogal prijzige speed pedelecs dan per maand gaan kosten. Vanaf volgend jaar zullen de meeste werknemers in de lage belastingschijf gaan vallen van 36,93%. Met een 7% bijtelling betaalt men dan maandelijks voor een speed pedelecs van € 3.500 ongeveer € 7,50. In de hoge belastingschijf van 49,5% is dat maandbedrag zo’n € 10,00. Gewoon even je Netflix opzeggen en je bent er al.

Speed pedelecs 

Mocht u Google nog niet ingeschakeld hebben: speed pedelecs zijn elektrische fietsen die maximaal 45 km/u kunnen. Ze hebben een geel kenteken en achteruitkijkspiegel en de bestuurder dient een helm te dragen. Niet geheel verrassend valt de sspeed pedelecs dan ook in de categorie bromfiets.

Het kan de ideale kandidaat zijn om het autogebruik te verminderen gezien de grote afstanden die men er zonder al teveel inspanning mee kan afleggen. Dat moet staatssecretaris Menno Snel, die vast niet blij is met de verhouding van 10.000 leasefietsen tegenover 700.000 leaseauto’s, als muziek in de oren klinken. “Fietsen is gezond, goed voor het milieu en vermindert files”, zo stelde Snel. Dat is zo ja. Maar het levert de staat ook euro’s op. Minder uitstoot, ziekteverzuim en ziekte en meer inkomsten voor de Belastingdienst is goed voor de staatskas. Het zou in totaal zo’n € 50 miljoen moeten opleveren bij een tarief van 4% bijtelling (op basis van berekeningen door belangengroepen zoals de ANWB, Bovag en de Fietsersbond. De bijtelling is dus 7% geworden, maar deze fiscale maatregel is alvast een grote stap in de goede richting.

Daarom mogelijk een veranderend straatbeeld met minder Tesla’s, maar wel meer loeisnelle fietsers op het fietspad (ook al is de max binnen de bebouwde kom op het fietspad officieel 30 km/u). Of kunnen ze beter op de rijbaan rijden ook al is er een fietspad? Partijen zoals Bovag en de Fietsersbond zijn het hier nog niet helemaal over eens. Ik verwacht nog veel meer discussie hierover tussen zowel fietsers als automobilisten als de verkoop van speed pedelecs gaat aantrekken dankzij deze regeling. Maar laten wij ons eerst maar eens lekker schrap zetten voor het Pietendebat dat er weer aan zit te komen. Meer weten over deze regeling en andere punten uit het Belastingplan 2019? Bekijk dan ons Fiscaal Journaal van september en onze Focus op Prinsjesdag in de tweede week van oktober.

mr. Floris Koen
Contentmanager PE-Academy


[1] https://www.parool.nl/binnenland/kabinet-wil-regels-voor-leasefiets-versimpelen~a4582553/